به گزارش خبرنگار ایبِنا، عبدالعظیم قنبریان در کارگاه چشم انداز صنعت پرداخت، مدل کسب و کار و ارتباط با صنعت بانکداری اظهار داشت: با انجام اصلاحات می توانیم امیدوار باشیم که شرایط فعلی تغییر کند و شاهد پیشرفت در این صنعت باشیم.
وی در ادامه با بیان اینکه صنعت پرداخت نباید وارد چالش بین مشتریان و بانک ها شود، گفت: مهمترین چالش در حوزه پرداخت کارمزد است که بین ذینفعان یک تضاد را شکل داده است.
قنبریان افزود: در حال حاضر منافع PSP هزینه بانک و منافع بانک ها هزینه PSP میشود و این دایره بسته باعث شده تا شاهد یک رقابت آسیب زا باشیم و همه این اتفاق ها باعث شده که یک یکترمز جدی جلوی یه گام بزرگ رو به جلو ایجاد شود.
وی در ادامه اظهار داشت: کیک پرداختها در سال ۹۶ حدود ۳۵ درصد نسبت به سال ۹۵ بزرگتر شده و اگر این اتفاق ها شکل نگرفته بود بزرگتر می شد اما این ترمز باعث عدم توسعه صنعت پرداخت شده است.
قنبریان گفت: همه PSP ها پیشنهاداتی داشتند که از طریق شاپرک به بانک مرکزی ارائه شد اما تا امروز اتفاقی تازه ای نیفتاده است.
وی با بیان اینکه تنها راه نجات آسیب و مشکلات فعلی اصلاح اصولی نظام کارمزدها است، افزود: اگر اصولی حل نکنیم آسیب ها گسترش پیدا می کند و به سایر بخش ها آسیب ها منتقل می شود.
قنبریان با تاکید بر اینکه برای اصلاح به نبوغ خاصی نیاز نیست و فقط باید بومی سازی کنیم، اعلام کرد: بانک ها نباید عقب نشینی کنند و تحت تاثیر فشارها قرار نگیرند و خواسته های خود را شفاف اعلام و پیگیری کنند و از فضاسازی که ایجاد می شود نباید بترسند.
مدیرعامل شرکت پرداخت الکترونیک پارسیان در ادامه گفت: هر فردی که سرویس می گیرد باید هزینه آن را پرداخت کند و هر فردی که سرویس هم می دهد باید برای توسعه آن هزینه را از سرویس گیرنده بگیرد.
وی پیشنهاد داد: می توانیم سرویس Cash Back را در POS اضافه کنیم تا پذیرنده منتفع شود و مدل ها تکمیلی باید به استانداردهای جهانی نزدیک باشند.